November 1,

All great things begin with a vision…a dream,” Estée Lauder said. När hon startade sitt kosmetikaföretag 1946hade hon en tydlig vision för framtiden – och det var drivkraften i allt som hon gjorde. Men hon hade nog inte föreställt sig att hon skulle sätta standarden för hela skönhetsindustrin i årtionden framöver. Estée Lauder var nyskapande inom allt i skönhetsbranschen och gjorde allt från produktutveckling till att anställa nya medarbetare. Now, as we celebrate the 60th anniversary of Re-Nutriv, the first luxury cream Estée herself created in 1956, here are five facts you may not have known about our legendary founder.

 

1. Hon ville inte att hennes kunder skulle köpa en massa produkter. Det är faktiskt sant! "Sälj aldrig något till en kund som hon inte vill ha eller inte behöver”, skrev hon. Försäljningssiffrorna var självklart viktiga för henne men Estée Lauder menade att den perfekta skönhetsrutinen krävde rätt få produkter, och det skulle inte ta mer än 3 minuter varje morgon och kväll att använda dem. Inga omständliga skönhetsritualer med andra ord.

 

2. Hon skapade världens första serum. Idag bågnar butikshyllorna av serum men 1982när Night Repair – som det hette då – skapades var den revolutionerande. Estée Lauder var en av de första som förstod att huden återskapar sig själv bäst på natten, och att en lätt konsistens (som vi nu kallar serum) enklare kunde tränga ned djupt i huden och därmed främja reparationsförmågan. Night Repair var också den första produkten som lanserades i en brun, ogenomskinlig flaska för att skydda de aktiva ingredienserna.

Allt som är fantastiskt börjar med en vision - en dröm.

3. Hon höll själv i alla anställningsintervjuer. Även när hennes företag blev stort ville Estée Lauder själv möta alla medarbetare ansikte mot ansikte. “I don’t look at their resumes…I look at them,” she told the Boston Sunday Globe in 1969. "Mitt beslut baseras på kemin mellan oss.

 

4. Hon ändrade parfymbranschen radikalt. Innan hon skapade Youth-Dew Bath Oil 1953var det inga kvinnor som köpte parfym till sig själva. Parfym var något som bara skulle bäras vid speciella tillfällen, och bara något som kvinnor fick i present av männen i sitt liv. Men genom att sälja Youth-Dew som en badolja som samtidigt var en parfym, gav Estée Lauder kvinnor lov att köpa doften till sig själv och skämma bort sig när de hade lust.

 

5. Hon hade en stor förkärlek för blommor och de hade en plats i allt hon skapade. De var en konstant inspirationskälla för henne. As she told House & Garden magazine in 1980, “What’s the great secret to vitality? Den kan uppnås genom att omge sig med saker som växer – plantor och blommor.” Så det kanske inte är så konstigt att blommor spelar en extra stor roll i vår senaste Re-Nutriv-kollektion, Ultimate Lift Regenerating Youth. Den innehåller vårt exklusiva Floralixir™ Dew som består av två enastående blommor, Ensian från Himalaya och evighetsblomman Eriocaulaceae från Brasilien - bättre är kända för att kunna växa i karga klimat.

UPPTÄCK

Topp
Powered by Translations.com GlobalLink Web SoftwarePowered by GlobalLink Web